March 10, 2014

Lent Is Here!

I'm all excited because Lent has begun and we've kicked off a special program in Sunday school using Godly Play lessons. I'm blessed to serve with such amazing people - after the Godly Play seminar our teachers enthusiastically got down to this new work! Yesterday our 3-6 year olds heard  The Good Shepherd - both the storyteller and the door person did it for the first time ever! I told The Mystery Of Easter to a group of 7-11 year olds. My door person made her debut too, she thoroughly prepared, read an article on the parts of a GP lesson and did just an excellent job. Next Sunday she'll be telling The Mystery of Easter to the younger group.
Пребываю в прекрасном настроении, потому что начался Великий пост, и в воскресной школе мы начали особенную программу с уроками Godly Play. Мне повезло служить с такими замечательными людьми - после семинара наши учителя с энтузиазмом взялись за новое дело! Вчера младшая группа слышала притчу о Добром Пастыре - и рассказчик, и встречающий были в этой роли впервые в жизни! Я рассказывала "Тайну Пасхи" старшей группе. Моя встречающая - тоже дебютантка - тщательно готовилась, прочитала статью про составляющие урока и просто отлично справилась с задачей. В следующее воскресенье ей предстоит рассказывать "Тайну Пасхи" в младшей группе.

I changed some questions for this lesson. Original questions focus more on the colours. Since our church doesn't use colours to mark the seasons my only question about colours was if they saw them in church, the Lutheran cathedral we meet at. I also asked what time of Lent they like best and what time of Lent is most important. The answers were - when we dye eggs! The questions I thought up to be more relevant for them were how do we prepare when we expect someone to come and what we may do to prepare for Easter. The kids said we clean the house, prepare yummy food, get ourselves clean and nice, think up fun things to do with friends. To prepare for Easter they suggested painting eggs and baking kulich. I wrapped up the Wondering as it was fading out.
Я изменила некоторые вопросы в жтом уроке. В оригинале вопросы больше сфокусированы на цветах. Поскольку наша церковь не использует цвета для обозначения определенного периода, мой единсвтенный вопрос был, видели ли они эти цвета в церкви - лютеранском соборе, где мы встречаемся. Еще я спросила какое время Поста им нравится больше всего и какое самое важное. Ответ - когда мы красим яйца! Мои собственные вопросы, которые показались мне более подходящими - как мы готовимся, когда ожидаем кого-то в гости и как мы можем готовиться к Пасхе. Дети перечислили все от уборки и вкусняшек до красивой прически и интересных занятий с друзьями. Для подготовки к Пасхе предложили яйца и куличи. Поскольку дети стали отвлекаться, я свернула размышление.

We also made a good use of the hints given by our speaker Nastya at the seminar. Like, that it's better to prepare both art materials and the feast in advance. How much calmer the whole lesson is when everything 's ready! Another hint is for a storyteller to stay on the floor during response time. I have to confess it wasn't an easy thing for me, because I had to help with paints, etc. Yesterday I saw how important it is. One boy wanted to play with the desert box and was writing on sand. First he wrote: "Jesus lives". Then added: "Jesus lives in heaven". Good thing I sat near by. "Where else does Jesus live?" - I asked him. He paused to think. Then wrote: "Jesus lives on earth". Then thought some more and said: "And on the Sun". And then as if it dawned on him: "Jesus lives in men!" 
Еще нам очень пригодились подсказки Насти, нашего спикера на семинаре. Например, что лучше заранее подготовить и пир, и материалы для творчества. Насколько же спокойнее проходит урок, когда все уже готово! Другая подсказка - что рассказчику нужно оставаться во время творчества на своем месте на полу. Признаюсь, мне раньше трудно было это выполнять, ведь нужно было помогать с красками-пластилинами. Вчера я увидела важность этого момента. Один из мальчиков захотел играть с пустыней и стал писать на песке слова. Вначале он написал: "Иисус жив". Потом добавил: "Иисус живет на небе". Хорошо, что я сидела рядом! Спрашиваю: "А где еще живет Иисус?" Задумался. Потом пишет: "Иисус живет на земле". Потом опять задумался и говорит: "Еще на Солнце". А потом, как будто его осенило: "Иисус живет в человеке!" 


1 comment:

  1. That last story is such a great example of how a spiritual mentor gently leads a child. With a simple question, you opened up a new doorway of thought, but without putting any adult interpretation into his path. . . . I also like the way you thoughtfully changed the Wondering questions to make them culturally relevant.

    ReplyDelete